Tatt av Vinden (Søvnen)

Det hender at en bok griper en og griper dypt. Tatt av Vinden er en slik bok. Jeg nyter å lese den. Jeg koser meg med hvit te og boken hver kveld på sengen. Den eneste som ikke liker boken er Søvnen. Nei, Søvnen synes han får alt for lite oppmerksomhet og argumenterer hardt for de helsemessige grunnene for å få være i rampelyset. Men når det gjelder en bok som Tatt av Vinden har selv Søvnen lite å stille opp med. Den suger deg inn i en verden der alt var annerledes. Krigen utspiller seg så levende, så pulserende, det er som om jeg er der selv. Det er som om jeg puster inn den varme luften. Jeg kan høre lyden av skudd og smell, og jeg kjenner sulten gnage. Det er ikke tvil i mitt hjerte om at Margaret Mitchell har fortjent sin plass i verdenslitteraturens historie.


Legg igjen en kommentar

