E-boklanseringen utsatt

 

Jeg har nå hatt min Kindle Michelle i godt over en måned. Jeg er fremdeles strålende fornøyd, og jeg leser mer enn før. Kindle er så lett å ta med seg at det er en fryd. Den er fast inventar i sekken på enhver tur. For den som leser engelsk er den en herlig kamerat å  ha. Men hva med de som ikke er komfortabel med å lese engelsk?

Det var meningen at norske e-bøker skulle komme på markedet nå. Digitalbok. no har solgt e-bøker en stund alt, men utvalget er lite og det er så og si bare nye bøker tilgjengelig. Lanseringen av e-bøker er imidlertid utsatt. Grunnen er at forslag om fritak av moms på e-bøker er avvist. Forlagene har trukket seg og vil nok ikke komme på banen igjen før moms-spørsmålet er løst.

Hvilken betydning vil dette ha for markedet fremover? Det er noe jeg sitter og funderer på denne mandags morgenen. Etter å ha hatt min Kindle i over en måned regner jeg forandringen for permanent. Betyr det at jeg aldri vil ta i en DTB (Dead Tree Book) mer? Nei. Men fordelene med lesebrettet er så mange og overveldende at alternativet virker mindre attraktivt enn før. Vil andre tenke det samme? Jeg velger nå engelske e-bøker til fordel for norske innbundne bøker. På sikt var planen å følge det norske e-bokmarkedet med en Sony leser, men dette fungerer jo dårlig dersom det ikke er e-bøker å få tak i! En Sony-leser skal jeg nok likevel ha, men det kan se ut som om den foreløbig vil bli en ekstra leser for de engelske titlene jeg ikke kan få på Kindle. Kindle har åpnet leseverdenen for meg på nytt, og med alle de herlige anbefalningene fra Kindleboards.com og de gratis klassikerne, vil jeg ha nok lesestoff for et helt liv. Det forundrer meg at ikke flere har tatt i bruk lesebrettet, men jeg tror flere og flere vil hive seg på etter hvert som kunnskapen om det sprer seg. Hva skjer da med det norske markedet? Jeg kan lese Karin Fossum om jeg ønsker det på min Kindle. Det samme gjelder Hamsun, Ibsen og flere andre. Norge blir hengende etter. Og med utlandets lokkende priser burde det si seg selv at norske e-bøker ikke vil overleve en 25% prisøkning i tillegg til en fra før av høy pris sammenlignet med hva man kjøper i utlandet der du får bøker fra 10 kr.

Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Jeg tror e-boka er kommet for å bli, og det gjenstår bare at den får etablert seg skikkelig. Så er det bare å håpe at vedtaket om momsen blir endret, og at litteraturen og lesegleden blir satt foran økonomi. Det skulle bare mangle i et av verdens rikeste land!

 

 

 

2 kommentar to “”

  1. Captain Nintendo Says:

    Bra skrevet, ser unektelig veldig spennende ut med Kindle og andre lesebrett. Hva er egentlig prisen på norske e-bøker?

    • winter9 Says:

      Prisen er alt for høy. På digitalnok.no ligger en del av bøkene rundt 50-70kr-sjiktet. Ikke så ille det. Men hva om boka du ønsker er den som koster nærmere 300? Ganske stiv pris. Med moms på e-bøker vil de nok bli langt dyrere enn fra utlandet/amerika.

Legg igjen en kommentar

