Første blogg!


Da har jeg også rotet meg til å starte en blogg. Dette blir første innlegg. Primært skal dette være en blogg om e-boklesere/lesebrett. Hva er en e-bokleser sier du? En e-bokleser er en elektronisk dings (i mangel av  bedre ord) som brukes til å lese bøker på. E-bøkene lastes ned enten trådløst direkte fra brettet eller overføres fra PC/Mac ettersom hvilket brett du har. Kjært barn har mange navn. Ennå har ikke bransjen bestemt seg for ett navn, og e-bokleseren kalles også lesebrett og leseplate. Selv foretrekker jeg vel termen lesebrett, mens jeg på engelsk bruker e-reader. Det spesielle med lesebrettet er at det stort sett vil bruke e-ink-teknologi. Dette gjør leseopplevelsen behagelig, og det er nærmest som å lese en papirbok. Skjermen har ikke bakgrunnslys, og du kan lese i flere timer uten at det gjør vondt i øynene akkurat som en vanlig bok. Selv opplever jeg at det nesten er enda mer behagelig å lese på lesebrettet fordi du kan justere skriftstørrelse etter behov.

Min lille reise inn i lesebrettenes verden startet med at jeg fikk 100 Classic Book Collection til Nintendo DS. Selv om DS er både opplyst og liten gav det merksmak å ha så mange bøker samlet på ett sted. Det var da jeg hørte om lesebrettene. Jeg fant fort ut at et slikt MÅTTE jeg ha! Og når jeg har bestemt meg for noe, ja, da kan ingen stoppe meg! Jeg leste alt jeg kom over om emnet, men det var vrient å orientere seg. Hvilket brett var det beste for meg? Jeg måtte ta stilling til en rekke spørsmål. Hvilket språk ønsket jeg primært å lese på? Hvilket brett tilbød meg flest av de kvalitetene jeg ønsket meg?  Hvilken prisklasse ønsket jeg? Var touch viktig for meg? Var jeg villig til å ofre epub-formatet for å få tilgang til Amazons enorme e-bokutvalg? Kort sagt brukte jeg mange dager foran skjermen før jeg bestemte meg. Valget falt på Amazons Kindle.

Kindle er veletablert og er tilgjengelig for internasjonale brukere etter at Kindle 2 internasjonal ble lansert. Kindle gir tilgang til Amazon og deres e-bokutvalg. Bøkene er primært engelsk og kun få titler på norsk er i dag å få tak i. Da er det snakk om gamle titler som det ikke lenger er copyright på. Jeg har funnet Hamsuns «Sult», men det er også den eneste jeg har på norsk. Fremdeles har ikke lesebrettet hatt sitt gjennombrudd i Norge, men jeg tror dette kan endre seg i løpet av 2010. Det var derfor med sikte på å lese engelske bøker at jeg kjøpte Kindle. For meg var det en klar fordel at brettet var så enkelt å forstå. Bare minutter etter at det ankom hadde jeg allerede åpnet min første bok. Men før dette var det en ulidelig ventetid. Ulidelig ikke fordi den var lang, men jeg gledet meg veldig. Jeg bestilte vel brettet 29.januar, og det ankom 2.februar. Mellom der var helgen. Jeg hadde alt kjøpt et par bøker på Amazon, og de lå der så fint og ventet på meg da jeg skrudde på brettet. Det var tilmed nesten fulladet! Dette overrasket meg, men jeg var glad for å kunne ta det i bruk med en gang. Det kan man forøvrig uansett bare ved å løse det ut ved høyreklikking mens det står i dataen via USB og beholde kablene der de er. Ivrig satte jeg i gang med å lese, samtidig som jeg holdt mine venner på http://www.kindleboards.com underrettet om førsteinntrykket. Jeg er visst under sterk påvirkning derfra, for allerede før min Kindle ankom visste jeg at den måtte ha et navn. Valget falt på Michelle.

Michelle og jeg fikk en god start. Bare fem dager senere hadde jeg lest ferdig min første 500-siders bok. Boken heter The Legend of Oescienne, The Finding, og er en fantasybok jeg anbefaler sterkt. Den kan kjøpes direkte fra forfatteren inkludert bokmerke, kart og helt sikkert en signert utgave. Ta kontakt med meg dersom du skulle være interessert. Jeg syntes den var veldig god! Harry Potter-fans vil nok helt sikkert like den. Den har også en god porsjon drager, og det er noe jeg liker godt🙂

Jeg er fortsatt like fornøyd med Michelle. Hun fungerer som en drøm! Med kindleboards er jeg også sikret at jeg aldri står fast. I tillegg har jeg hatt veldig bra opplevelser med Amazons Kundeservice. De svarer nesten fortere enn jeg kan blunke på mail, og de gjorde hele tiden det de kunne for å hjelpe meg. Jeg trodde jeg betalte for mye for bøkene, men det viste seg å være banken som gjør reservasjoner for å sikre at jeg har nok penger til det jeg kjøper. Ikke noe problem! Jeg leser for tiden Bibelen, In Her Name, Jane Eyre, Crime and Punishment og Dagonflight. Du forstår kanskje hvorfor Kindle var en god idé? Mer om dette siden. Nå må jeg tilbake til lesingen og min første erfaring med sci-fi: «In Her Name».


Legg igjen en kommentar

